ליצירת קשר וייעוץ מקצועי

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

משיכת כספי פנסיה בגיל פרישה

משיכת כספי פנסיה

כשאנחנו יוצאים לגמלאות, אנחנו משאירים מאחורינו את שוק העבודה ויוצאים לחופשי בכל הנוגע ללוח הזמנים שלנו, מקומות שתמיד חלמנו לנסוע אליהם וחוויות שרצינו להתנסות בהן.

אבל מבחינה כלכלית אנחנו עלולים דווקא להיות פחות חופשיים מכפי שהיינו עד היום, מאחר ומרבית היוצאים לגמלאות תלויים במידה רבה מאוד בכספי הפיצויים שמגיעים מקצבת הפנסיה שלהם.

בתור גמלאים, חשוב יותר מאי פעם להתנהל נכון עם הכסף שלנו, להבין מהן האפשרויות העומדות בפנינו כשמדברים על משיכת כספי פנסיה בגיל פרישה ולוודא שאנחנו מנצלים את הקצבה המוגבלת שלנו בצורה החכמה ביותר.

הבעיה היא שרבים מאיתנו לא מודעים לאפשרויות השונות העומדות בפנינו מבחינת משיכת כספי פנסיה בגיל פרישה, ולא מבינים את הדקויות של תשלום המס, מהו היוון קצבה, ומתי זה משתלם. אז מה בעצם צריך לדעת על משיכת הפנסיה, ואיך עושים את זה נכון?

 

ישנה יותר מדרך אחת למשוך כספי פנסיה בגיל פרישה

כל עובד שכיר בישראל – ובשנים האחרונות גם כל עצמאי – מחויב להשקיע בקופת גמל לטובת קצבת הפנסיה שיקבל כשיגיע לגיל הפרישה.

ייתכן וחסכתם לקופת גמל, לביטוח מנהלים או לביטוח פנסיוני, או שאתם זכאים לפנסיה תקציבית ממקום העבודה שלכם.

בכל מקרה, קיים הסכום שנועד להחזיק אתכם כלכלית לאחר הפרישה מעולם העבודה. ניתן לקבל את הסכום הזה בצורת קצבה חודשית, שתחזיק אתכם לאורך שנים ותעזור לכם לנצל נכון את הסכום לאורך זמן.

עם זאת, משיכת כספי פנסיה בגיל פרישה לא חייבת להיעשות בצורת קצבה חודשית אלא יכולה להימשך כולה או חלקה בתור סכום חד פעמי שייכנס ישירות לכיסכם.

משיכה חד פעמית שכזו יכולה להיות נוחה במקרה ואתם עומדים בפני צורך דחוף בסכום כסף גדול. אבל מעבר לכך, משיכת כספי הפנסיה כסכום חד פעמי יכולה להיות משתלמת יותר במקרים מסוימים מאשר קבלת קצבה חודשית, כך שלמעשה הוא יעזור לכם להגדיל את הסכום שתזכו לנצל מתוך החיסכון הפנסיוני שלכם.

 

מה יש בה, בפנסיה?

לפני שנעמיק בדרכים השונות למשיכת כספי הפנסיה, עלינו לעצור לרגע ולהסביר איך בכלל נראה החיסכון הפנסיוני שלכם, המחולק לשלושה חלקים:

  1. חיסכון לקצבה: חלק מתוך חיסכון הפנסיה הכולל שמיועד ספציפית לייצור קצבת פנסיה חודשית. גודל החיסכון לקצבה תלוי בסכומים שהשקעתם בקרן הפנסיה שלכם לאורך השנים, ומתוכו יופרש חלק יחסי וישולם לכם מדי חודש.
  2. חיסכון הוני: חלק מחיסכון הפנסיה שאותו תוכלו – בתנאים מסוימים – לבקש למשוך במלואו במועד יחיד ולא לחלק לקצבה חודשית.
  3. רכיב הפיצויים: במהלך שנות עבודתכם כשכירים, המעסיק שלכם הפריש בכל חודש סכום מסוים לזכויותיכם הסוציאליות השונות. בין השאר, אחוז קטן הופרש לתוך קופת הפיצויים שנועדה לסייע לספק לכם פיצויים במקרה של איבוד מקום העבודה. במקרה ולא משכתם לאורך השנים את הסכום הזה (לפחות לא את כולו), הוא עדיין עומד לרשותכם במעמד הפרישה מהעבודה ותוכלו לצרף אותו לכספי הפנסיה שלכם.

 

משיכת פיצויים בגיל פרישה

הדרך הפשוטה למשוך סכום חד פעמי מתוך כספי הפנסיה היא משיכתו מתוך רכיב הפיצויים של הפנסיה שלכם.

מה שנותר לפורש להחליט הוא רק האם הוא מעוניין לקבלת פיצויים הפטורים ממס או שחייבים במס.

ניהול מס נכון הוא משימה מורכבת שכדאי להתייעץ לגביה עם איש מקצוע בעל השכלה בתחום, כדי להיות בטוחים שאתם מפיקים את המירב מהכספים המגיעים לכם. עם זאת, בשורות הבאות ננסה לתת לכם מושג כללי לגבי ההבדל בין שתי האפשרויות הללו.

 

פיצויים פטורים ממס

כספי הפיצויים פטורים ממס כל עוד הם נמוכים מגובה המשכורת במקום העבודה האחרון שלכם, כפול מספר השנים שעבדתם בו. בנוסף, עליהם להיות נמוכים מתקרת הפיצויים שנקבעת אחת לשנה (תקרת הפיצויים ב-2020 עומדת על 12,420 ₪).

אם אפשר לקבל פטור ממס, למה שלא תרצו לנצל אותו בכל הזדמנות? מאחר וישנה הגבלה על הפטור הכולל שתוכלו לקבל על קצבת הפנסיה שלכם.

פטור ממס שחל על משיכת כספי הפיצויים כיום, מגיע על חשבון הפטור שתקבלו בעתיד על קצבת הפנסיה החודשית.

המדינה מיישמת נוסחה שנקראת "נוסחת הקיזוז" אשר מתארת את השילוב בין הפטור על כספי הקצבה לבין הפטור על כספי הפיצויים, והיא שתוכל לעזור לכם לחשב איפה הכי משתלם לנצל את הפטור ממס.

 

פיצויים חייבים במס

אם תבחרו שלא לנצל את הפטור ממס במעמד משיכת כספי הפיצויים בפרישה, תהיו חייבים במס השולי שחל עליכם בזמן שבו תקבלו את הפיצויים. גם את המס הזה ניתן לעתים להקטין בעזרת פריסת מס – בקשה להתייחס לסכום הפיצויים שלכם כאילו משכתם אותו לאורך מספר שנים (6 לכל היותר).

משיכת כספי פנסיה בגיל פרישה

משיכת כספי פנסיה ללא מס – היוון קצבה

דרך נוספת של משיכת כספי פנסיה בגיל פרישה בצורת סכום חד פעמי היא מתוך רכיב החיסכון לקצבה שבתכנית הפנסיה שלכם. גם כאן, אפשרי לנצל את הפטור ממס בעת ההיוון או לשלם את המס על הסכום. אין דרך אחת כדאית עבור כולם, אלא יש לבחון כל מקרה לגופו ולחשב כיצד לנהל את הפטור המגיע לכם בצורה המשתלמת ביותר.

 

משיכת כספי פנסיה בגיל פרישה – מה נכון לי?

אם קראתם עד כאן, בוודאי כבר הבנתם בעצמכם שאין תשובה אחת לשאלה הזו. תוכלו לקבל את מלוא הסכום בצורה קצבה חודשית, או לבקש למשוך חלק ממנו או את כולו במועד הפרישה עצמו בתור סכום שלם.

תוכלו למשוך את הסכום מתוך קצבת הפנסיה החודשית הצפויה לכם, או מתוך סכום הפיצויים שרכשתם במשך שנות עבודתכם כשכירים. ובכל אופן, עליכם לקבל החלטה לגבי אופן פריסת המס וניצול הפטור על הפנסיה. תכנון זהיר ונכון יכול לחסוך לכם סכומים לא מבוטלים שיעזרו לכם ליהנות מתקופת הפנסיה שלכם במלואה וללא דאגות.

לסיכום, האפשרויות העומדות בפני הפורשים בנוגע למשיכת כספי פנסיה בגיל פרישה מגוונות, לפני שאתם מקבלים החלטה פזיזה, חושב להבין מהן המטרות שלכם ומה קיים בתיק הפנסיוני, מומלץ להתייעץ עם יועץ פרישה לפנסיה שיוכל לבחון ולנתח את המצב ולחסוך לכם אלפי ועשרות אלפי שקלים. פנו אל היועצים המקצועיים של המרכז לתכנון פרישה בצפון – לפרישה בראש שקט.

פנסיה בלי תכנון מקדים?
זה עולה לכם ביוקר!

התייעצו עוד היום עם צוות המומחים של המרכז לתכנון פרישה

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!